11 березня 2016 року Українська Асоціація Меблевиків у рамках співпраці з проектом із розвитку членських бізнес-об'єднань (далі - БО) малого та середнього бізнесу Програми розвитку ООН в Україні (ПРООН) провела надзвичайно корисне для всіх структурних підрозділів УАМ - від Президента та Правління до рядових членів УАМ - захід.
Відкрите Засідання Правління УАМ зібрало велику кількість учасників завдяки тому, що в ньому взяв участь зарубіжний гість - Директор центру по роботі зі Східною Європою і Азією Асоціації меблевої та деревообробної промисловості Німеччини.
Дана зустріч відбулася в рамках одного з найцікавіших і результативних інструментів ПРООН «Peer exchange». Суть його полягає в залученні експерта, міжнародного бізнес-консультанта або лідера іноземної бізнес-асоціації в якості коуча з питань стратегічного розвитку організації, якого ми мали можливість рекомендувати самостійно.
За умовами проекту, ми мали можливість запросити лідера в Україну з 3-денним візитом із метою трансформації та впровадження кращих практик роботи.
Оскільки участь у проекті ПРООН допомогла нам налагодити спілкування з багатьма профільними асоціаціями широкого профілю, як всеукраїнського, так і міжнародного рівня, ми будемо поступово ділитися досвідом організаційних структур, функціонування і співвідношення структурних підрозділів членських БО, подібних до нашого. Мова йде про пошук оптимальної структури організації, найбільш функціональної для вирішення поставлених перед нами завдань і надання сервісів, що відповідають потребам компаній-членів УАМ.
Випереджаючи різночитання, поспішаємо поділитися з нашими компаніями приємним наглядом - побувавши в рамках роботи з ПРООН на кількох семінарах (наприклад, «Членство та адвокація: індекс політики МСБ (малого та середнього бізнесу) і залучення організацій підтримки МСБ» в рамках програми Східного партнерства East Invest, 16 - 20 березня 2016 г.), ми переконалися, що Асоціація УАМ, мабуть, могла б виступити хорошим прикладом оптимальної організаційної структури. Багато інструменти внутрішньої і зовнішньої комунікації, яким навчали учасників зустрічей, давно і успішно впроваджуються в нашій Асоціації.
У рамках програми «Peer exchange» ми запросили для консультацій представника профільної Асоціації Німеччини - країни, вже довгі роки задає тренди в розвитку меблевої галузі. Як і в Україні, у Німеччині меблеві підприємства - це підприємства малого та середнього бізнесу, які не можуть лобіювати свої інтереси самостійно, подібно великим торгово-виробничим корпораціям. Тому для них робота в складі БО, і головне - дієздатність цього БО, є ключовими для захисту своїх інтересів.
У Німеччині існує 3 кластера з виробництва меблів. За словами Олександра, Асоціація меблевої і деревообробної промисловості Німеччини бачить себе в якості контактного партнера для галузі, і географічно, і організаційно, використовуючи як платформу для комунікації одні з найрейтинговіших профільних виставок, співорганізатором яких є Асоціація - Imm Cologne і Interzum. Структуру німецької Асоціації багато в чому визначає те, що вона є в першу чергу організацією роботодавців, котрі намагаються відстояти свої інтереси в так званих «тарифних суперечках». Тому основними складовими її є регіональні підрозділи, сфера компетенції яких якраз і становить сферу тарифного регулювання, вирішується на рівні федеральних земель.
Структура кожної складової Асоціації повторює структуру головного офісу - на чолі Асоціації стоїть Президент, потім йде Генеральний директор, котрий керує роботою 4-х підрозділів (PR та зв'язків з громадськістю; економічної політики, тарифного регулювання та зовнішньоекономічних зв'язків; відділу маркетингу і виставок; технології, стандартизації і захисту навколишнього середовища; а також - сервіс-пулу - фахівців, що забезпечують операційну діяльність Асоціації.
Оскільки вирішальну роль у визначенні напрямків діяльності та стратегії Асоціації мають її керівні структури, цікаво окремо зупинитися саме на цьому моменті.
«До питання Президента - почнемо з того, що в зв'язку з дещо іншою структурою Асоціації, термін президентства у нас не обмежений - Президент може обиратися незліченну кількість разів. Президент - це чисто репрезентативна функція, він більше відповідає статусу англійської королеви. Кілька років тому трагічно помер Президент нашої Асоціації, і ми зіткнулися з необхідністю обрати нового. За статутом, у нас є Президент, у нього - два віце-президента, але жоден із них бажання очолити роботу не виявив, так як потрібно розуміти, що це величезні часові витрати, і бажаючих йти на це - не так багато... Правління більш року вело переговори з можливими кандидатами, перш ніж обрали нині чинного главу Асоціації », - розповів Олександр.
Щорічно проводиться З'їзд Асоціації, який обирає Правління. Воно, у свою чергу, рекомендує кандидатуру Президента, яку має затвердити З'їзд. «Наскільки я пам'ятаю, ще не було випадку, щоб З'їзд вибрав запропонованого Правлінням Президента», - поділився Освальд. Правління призначає Генерального директора Асоціації, який, у свою чергу, формує робочу Дирекцію.
Також, Олександр охарактеризував співвідношення основних підрозділів головного офісу Асоціації, звернувши увагу на провідний напрям діяльності - PR і зв'язки з громадськістю. За словами Олександра, по-суті, цей відділ виконує функції PR-агентства - але за своїм вибором із професійних кадрів, які мають виключне пулом зв'язків не тільки в профільних медіа та комунікаційних майданчиках, але і в загальнодержавних ЗМІ. Кожен день офіс генерує одних тільки прес-релізів - близько 10. Майданчики в загальнодержавних та профільних ЗМІ, зв'язку з федеральними телеканалами, смуги в федеральних газетах - все це робить PR від Асоціації надзвичайно привабливим для компаній. Але, важливо зазначити - всі додаткові послуги здійснюються за рахунок оплати спеціальних внесків. А самі членські внески компаній ранжуються відповідно річного обороту компанії.
Важливими напрямками діяльності німецької Асоціації є також:
- Підготовка галузевої аналітики;
- Експортна підтримка;
- Посередництво в тарифних суперечках;
- Лобіювання інтересів галузі на федеральному і загальноєвропейському рівні;
- Просування позитивного іміджу професій галузі;
- Розробка і просування галузевих стандартів та ін.
Природно, не всі з того, чим поділився Олександр Освальд, може бути впроваджено в Україні - виною тому економічна і політична нестабільність у державі, недосконалість регуляторної бази та ін. Проте, ми отримали безліч цікавих рекомендацій, які можемо як мінімум адаптувати до нашої української дійсності, обговоривши в рамках продуктивного діалогу всередині Асоціації УАМ.